Midsummer
2001
Colour photo print
180 x 125 cm
Midsummer
Group celebrations are among the basic endeavours of our species – just like the fundamental struggle to live in communities, or secure food and shelter. The eccentric partying that goes with the Midsummer Festival, a celebration of a physical phenomenon – Summer Solstice – which accounts for a sleepless night, is a well-rehearsed routine up north.
On St. John’s the sun won’t go down at night. Since the dawn of time, the drinking and shouting has been part of a tradition still upheld, which despite its religious-sounding name is of pagan origin. In Mäkipää’s Midsummer (subtitled Act vs. Plan), the party has reached its peak, and the patrons start going out of control. Hypnotised by the fire and sun, drunk from the wine and vodka, and prone to orgy – as if in response to the sun’s restlessness – they follow their innate drive to procreate the next generation of Nordic Barbarians. There is no darkness swallowing the shady corners of life; what was deemed secret creeps out into the open, feelings and experiences surface. Just like Tea Mäkipää’s Finnish origins. No time to sleep. It remains open to speculation whether the camera, were it to dwell, would catch moments of boredom, lament, or violence.
We are shown the unfiltered, undistorted collision of Pagan folk and Christian tradition grafting its own significance on the event – as it did with Christmas, originally the celebration of the darkest day of the year – and the questionable logic of a consumerist and progress-crazed spiral striving for an ever more comfortable life, making dystopia become more real than ever.
Gemeinsames Feiern gehört — wie das ihm zugrunde liegende Streben nach einem Leben in der Gruppe, die Nahrungsbeschaffung oder der Kampf um ein Obdach — zu den elementaren Handlungen unserer Spezies. Das physische Phänomen des Lichts zum Mittsommerfest, zur Sonnwendfeier in einer nachtlosen Nacht exzentrisch zu bejubeln, versteht sich gerade im höheren Norden. Am Johannistag geht die Sonne auch nachts nicht unter. Trinken und Krakeelen gehören seit jeher zu den Ursprüngen und bis heute gültigen Traditionen jener Feierlichkeit, die trotz ihres religiös anmutenden Namens unchristlicher Natur ist. In Midsummer (Untertitel: Tat vs. Plan) ist die Feier auf ihrem Siedepunkt angelangt, die Gesellschaft gerät außer Kontrolle, hypnotisiert von Feuer und Sonne, betrunken von Wein und Wodka, in orgiastischem Treiben, um dem Instinkt folgend, der es der Sonne gleich tut und nicht ruht, die nächste Generation nordischer Barbaren zu produzieren. Es gibt keine Dunkelheit, die die Schattenseiten des Lebens verschluckt, im Geheimen Geglaubtes, Gefühltes und Gelebtes offenbart sich. So wie Tea Mäkipääs finnische Herkunft. Keine Zeit bleibt zum Schlafen. Und ungewiss bleibt, ob die Kamera, würde sie noch einen Augenblick verharren, Momente der Langeweile, Klage oder Gewalt einfangen müsste. Hier prallen sie direkt und unverfälscht aufeinander: heidnisches Brauchtum und christliche Tradition, die diesem Fest — ebenso wie Weihnachten, der Feier des dunkelsten Tages des Jahres — ihre eigene Bedeutung übergestülpt hat und die fragwürdige Logik der Konsum- und Fortschrittsspirale für ein immer komfortableres Leben nebst einem dadurch realer werdenden Dystopia.