Catwalk


2006
Permanent public video installation with five video projectors at Digitalo, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.
Duration per loop: 60 min
1.800 x 200 cm

3:4 version loop duration 5 min


Vast diversity of human and animal figures moving towards the main entrance of the building.


Commissioned by The Arts Council of Finland

Catwalk 14
Catwalk 13
Catwalk 12
Catwalk 11
Catwalk 10
Catwalk 9
Catwalk 8
Catwalk 7
Catwalk 6
Catwalk 5
Catwalk 4
Catwalk 3
Catwalk 2
Catwalk 1

Click image to enlarge.

Catwalk

Catwalk, a video installation commissioned by the Arts Council of Finland for a government research centre, uses five projectors to illuminate a translucent curtain wall adjacent to a main-floor entrance. The sixty-minute loop projects the continuous movement of a variety of living beings. The immense panorama includes humans of many kinds, small mammals, birds, reptiles, amphibians, insects, fish, and even wheeled machines moving through a non-descript white or black space.

Fascination is mixed with a slight terror in the presence of this parade of specimens traversing an absent habitat while one searches for some motivation or control. Is this a post-apocalyptic exodus, instinctual retreat, or a loving survey? Mere DNA? The diverse movements of the characters force comparisons with textbook diagrams of evolution; but here, there is really only the possibility of spectral degeneration.

An almost indifferent concatenation of diversity eschews aesthetic categories for no more than two common yet miraculous qualities: mere existence and the ability to somehow move from left to right. A vividness is provided by the fact that many creatures perambulate at real scale while others are shrunken or magnified for the frame. In this way, even the more baroque permutations of characters maintain a balance of intimacy and distance. The curiosity that arises is not one for intentions but soon accumulates into the question, “What's next?” Somehow we are faced with splendour.

Of course, with the serial presentation of a heterogeneous group performing a single action, it is the uningenious trope of “same/difference” that is proposed. But how soon we forget that every living creature is an epiphany and that we all are caught in a vast system of delicate co-dependence.

Rodney LaTourelle


Die Videoarbeit Catwalk, die das Arts Council of Finland für ein staatliches Forschungszentrum in Auftrag gab, bespielt anhand von fünf Projektoren eine lichtdurchlässige Trennwand im Eingangsbereich des Gebäudes. Die sechzigminütige Schleife zeigt eine Vielzahl lebendiger Wesen in fortlaufender Bewegung. Die Bandbreite der Lebewesen reicht von unterschiedlichen Menschen und Säugetieren hin zu Vögeln, Reptilien, Amphibien, Insekten, Fischen, ja sogar rollenden Maschinen, die einen undefinierbaren weißen oder schwarzen Raum durchqueren. Beim Anblick dieser Parade der Spezies vermischen sich Faszination und diffuse Angst, während man nach einem Beweggrund oder einem steuernden Element sucht. Handelt es sich hier um einen postapokalyptischen Exodus, um einen instinktiven Rückzug, oder doch um einen rührenden Überblick? Bloße DNS? Die unterschiedlichen Bewegungsabläufe der Figuren drängen Vergleiche mit Evolutionsdarstellungen auf, wie man sie aus Schulbüchern kennt. Hier jedoch besteht einzig die Möglichkeit einer spektralen Degeneration.

Das scheinbar wahllose Abrufen der Vielfalt zeichnet ästhetische Kategorien für allenfalls zwei gemeinsame und doch wundersame Eigenschaften der gezeigten Kreaturen auf: schiere Existenz und das Vermögen, sich irgendwie von links nach rechts zu bewegen. Das Ganze wirkt dadurch lebhaft, dass sogar die überschwänglichsten Permutationen bestimmter Kreaturen einfach in Lebensgröße umherwandern, andere wiederum für den Bildausschnitt verkleinert oder vergrößert wurden. So bewahren die Figuren ein Gleichgewicht zwischen Intimität und Distanz. Die Neugier des Zuschauers kreist folglich nicht um die Intentionalität, sondern die Frage, was als Nächstes kommt. Was wir sehen, ist sprichwörtlich eine Pracht. Natürlich wird hier, anhand der seriellen Darstellung einer heterogenen Gruppe, deren Mitglieder ein und dieselbe Handlung vollführen, das nicht sehr originelle Bildnis vom Gleichsein/Anderssein beschwört. Doch allzu schnell vergessen wir, dass jedes Lebewesen Ausdruck der Schöpfung ist und wir alle in einem weit verästelten, zerbrechlichen System gegenseitiger Abhängigkeit gefangen sind.

Rodney LaTourelle