1:1


2004
Installation with Sound
900 x 750 x 550 cm


Installation displays the anatomy of a modern apartment house – piping, heating, ventilation shafts, etc. form the functioning and full-scale infrastructure supply as in a modern city.


Sound art: Tony Ikonen

1:1 Wanas 4
1:1 Kassel 2
1:1 Miami Beach 4
1:1 Miami Beach 3
1:1 Miami Beach 2
1:1 Miami Beach 1
1:1 Kassel 1
1:1 Leipzig
1:1 Vienna 2
1:1 Wanas 1
1:1 Berlin 1
1:1 Miami Beach at night
1:1 Miami Beach
1:1 Athens
1:1 Land
1:1 Wanas
1:1 Vienna
1:1 Bonn Water
1:1 Kassel
1:1 Bonn
1:1 Berlin
1:1 Miami Beach and Leipzig
1:1 Wanas 3
1:1 Vienna 3

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1:1

Tea Mäkipää skilfully combines macroscopic with microscopic observation. Her works expose both the precarious nature of our affluent western societies and the absurd struggle of individuals living in them, trying to cater for their basic needs. The photographic panorama World of Plenty, for instance, lures one with a smorgasbord of seemingly inexhaustible resources where all living creatures coexist in harmony and peace. Installations such as 1 : 1 or Parasite take the baroque draping off this utopia, confronting it with the factual scaffolding of social architecture. Mäkipää’s focus is on networks and their system-inherent dependencies that determine the fabric of the world. Her work speaks of a human species so busy claiming its dominance that it risks losing track of itself.

Manuela Ammer

A sloping skeleton, 1 : 1 is equipped with all the necessary main systems (heating, water, electricity, telephone) and with lamps, sinks, radiators etc., but as opposed to the original, which stands in Helsinki, the house has no walls and is transparent. Walls, ceilings and floors — which normally conceal the channels and shafts for those systems that make a comfortable life at all possible — are missing. The threads of the infrastructure form a network beyond this, connecting the inhabitants of the house to one another despite their spatial encapsulation. 1 : 1 reveals these technical connections as well as the human relations that they symbolise. At the same time, the otherwise muffled (by interior walls and ceilings) human sounds within a house become obvious, for the inhabitants are also present with their voices — via a six-minute sound loop broadcast over loudspeakers. The upper floor is occupied by an old man, who listens attentively to all the sounds travelling through the building and comments aphoristically on the events in the house. A young family with a child lives below him, and their cohabitation runs the full ambit of audible emotion — eruptions of both love and hate.


Tea Mäkipää vermag den makroskopischen mit dem mikroskopischen Blick zu verschränken. Ihre Arbeiten stellen sowohl die prekäre Natur westlicher Wohlstandsgesellschaften aus wie den absurden Kampf des Individuums, in deren Mitte seine elementaren Bedürfnisse zu befriedigen. Das fotografische Panorama „World of Plenty“ etwa verführt mit einem Arkadien unerschöpflicher Ressourcen, in dem alle Lebensformen in Harmonie und Frieden koexistieren. Installationen wie „1:1“ oder „Parasite“ entkleiden diese Utopie ihrer barocken Oberfläche und halten ihr das faktische Gerüst sozialer Architektur entgegen. Mäkipääs Hauptaugenmerk gilt den Netzwerken und systemimmanenten Abhängigkeiten, die das Weltgefüge bestimmen. Ihre künstlerische Arbeit erzählt von einer menschliche Spezies, die sich über der Durchsetzung von Dominanzansprüchen selbst aus den Augen zu verlieren droht.

Manuela Ammer

Als schief gelegtes Skelett ist 1 : 1 mit allen nötigen Versorgungsleitungen (Heizung, Wasser, Elektrik, Telefon), Lampen, Waschbecken, Heizkörpern etc. ausgestattet, jedoch im Unterschied zu seinem in Helsinki stehenden Vorbild wandlos und durchsichtig. Wände, Decken und Fußböden, die diese Leitungskanäle und -schächte, die ein komfortables Leben erst ermöglichen, normalerweise verdecken, fehlen. Die Stränge der Infrastruktur bilden darüber hinaus ein Netzwerk, das die Hausbewohner trotz räumlicher Einkapselung miteinander verbindet. 1 : 1 legt diese technischen Verbindungen ebenso wie die menschlichen Beziehungen, die sie symbolisieren, frei. Gleichzeitig werden aber auch die sonst (durch Zwischenwände und Decken) im Verborgenen bleibenden menschlichen Äußerungen innerhalb eines Hauses offenkundig, denn die Hausbewohner sind mit ihren Stimmen über eine sechsminütige Soundschleife per Lautsprecher anwesend. Das Obergeschoss beherbergt einen alten Mann, der allen durchs Gebäude reisenden Klängen aufmerksam zuhört und die Ereignisse im Haus aphoristisch kommentiert. Unter ihm wohnt eine junge Familie mit Kind, deren Zusammenleben keine hörbaren emotionalen Liebes- und Hassausbrüche auslässt.

By the early 20th century, painters were already working not only with views of the city, but also with the inner life of buildings, as, for example, Artur Segal, an artist living in Berlin who painted interiors of apartment buildings. By leaving away the front wall of the building, he opens up a view onto the interior of the different apartments next to and above each other, with the people in them pursuing their respective activities. The point was primarily the observation of patterns of social behavior and the makeup of different ways of human life, as well as making visible moments of fate and depicting the simultaneity of independent events.

In her installation-like sculpture “1:1” Tea Mäkipää has omitted not only the front wall of the dwelling presented, but all the walls and ceilings, as well as the inhabitants. Both house and people have become almost immaterial in the three-dimensional structure. The sewer pipes, water pipes, heating, toilets, kitchen sinks, electrical wiring and lights from the house remain; only occasional sounds, bickering voices and laughing children, attest to the inhabitants. Associations of glass people arise from a transparency that makes possible the unnoticed observation of even the most intimate and private expressions of life. Thusly, our dependence on overlapping systems becomes clear, as does the risk of possible monitoring and the associated loss of privacy that everywhere threatens our present age and which is not stopped by existing house walls. The visualization of the real but hidden structures that determine our everyday life underscores in a haunting way the importance and power of their combination with the life of the individual.

Moreover, it is clear how obviously vital but also how banal the foundations of our civilized existence are, and how fragile. Through the tilting of the 1:1 replica of the “house”, the threat to the stability is made explicit. The living inhabitant is not only absent, but apparently already forgotten. Visions of life-threatening destruction and doom impose themselves on the viewer. What happened in the house, that it may show us? The ground on which we stand begins seemingly to waver. Like a sinking ship, this work touches us deeply and calls forth panic and fear.

Nevertheless, the work by no means lacks humor. The absurdity of the undertaking, building a house in a house (in the museum, in this case, the Berlinische Galerie), that is equally real and unreal, unsettles the viewer. Outside and inside seem reversed in many ways, reality is turned on its head and through intelligent irony put into question. At the same time a work that is by its dimensions alone already impressive possesses a delicateness and elegance that is of extraordinary aesthetic appeal. The ambivalence of form and content give it its artistic weight. The contemporary, yet also of the past and immediate present, visionary depiction of the conditions of human life in our civilized society reveals itself to the viewer on an emotional as well as an intellectual level. A lightness comes from the airy structure that seduces. Only on closer inspection is the whole complexity of the both amusing and dismaying work revealed, comparable to a comedy that has a bitter core clad in sweetness.

Ursula Prinz

Schon im frühen 20. Jahrhundert haben sich Maler nicht nur mit Stadtansichten, sondern auch mit dem Innenleben von Häusern beschäftigt, wie zum Beispiel der in Berlin lebende Artur Segal, der Interieurs von Mietshäusern gemalt hat. Indem er die vordere Häuserwand fortließ, eröffnet er einen Blick auf das Innere der verschiedenen neben- und übereinanderliegenden Wohnungen mit den Menschen, die darin ihrer jeweiligen Beschäftigung nachgehen. Es ging dabei vor allem um die Beobachtung der sozialen Verhaltensweisen und der unterschiedlichen Verfassungen menschlicher Lebensformen, sowie um die Sichtbarmachung von Schicksalsmomenten und das Aufzeigen der Gleichzeitigkeit der voneinander unabhängigen Geschehnisse.

In ihrer installativen Skulptur „1:1“ hat Tea Mäkipää nicht nur die vordere Wand des dargestellten Wohnhauses weggelassen, sondern alle Wände und Zwischendecken, wie auch die Bewohner. Beides, Haus und Menschen, ist in dem dreidimensionalen Gebilde nahezu immateriell geworden. Vom Haus blieben die Versorgungsstränge, Wasserleitungen, Heizungen, Toiletten, Küchenspülen, Elektroleitungen und Lampen übrig; von den Bewohnern zeugen nur gelegentliche Geräusche, Stimmen mit Gezänk und Kinderlachen. Assoziationen vom gläsernen Menschen stellen sich ein, von einer Transparenz, die die unbemerkte Beobachtung selbst der intimsten und privatesten Lebensäußerungen ermöglicht. Unsere Abhängigkeit von übergreifenden Systemen wird dadurch ebenso deutlich wie die Gefahr einer möglichen Überwachung und des damit verbundenen Verlustes der Privatsphäre, die unsere Gegenwart allenthalben bedroht und die selbst durch existente Hauswände nicht aufzuhalten wäre. Die Sichtbarmachung der real eher verborgenen Strukturen, die unser Alltagsleben bestimmen, unterstreicht die Bedeutung und Macht ihrer Verquickung mit dem Leben des individuellen Menschen auf eindringliche Weise.

Darüber hinaus wird deutlich, wie offenbar lebensnotwendig, aber auch wie banal die Grundlagen unseres zivilisierten Daseins sind und wie fragil. Durch die Schrägstellung des 1:1 nachgebauten „Hauses“ wird die Gefährdung der Stabilität deutlich gemacht. Der lebendige Bewohner ist nicht nur abwesend, sondern offenbar bereits verschollen. Vorstellungen von lebensbedrohender Zerstörung und Untergang drängen sich dem Betrachter auf. Was ist geschehen in dem Haus, wovon mag es zeugen? Der Boden, auf dem wir stehen, beginnt scheinbar zu wanken. Wie ein sinkendes Schiff kann dieses Werk uns im Innersten berühren und Bestürzung und Ängste hervorrufen.

Dennoch entbehrt die Arbeit auch keineswegs des Humors. Die Absurdität des Unternehmens, ein Haus im Haus (dem Museum, in diesem Fall der Berlinischen Galerie) zu bauen, das ebenso real wie irreal ist, verunsichert den Betrachter. Außen und Innen scheint auf vielfältige Weise miteinander vertauscht, die Realität auf den Kopf und durch intelligente Ironie infrage gestellt. Zugleich besitzt das allein durch seine Ausmaße schon eindrucksstarke Werk eine Zartgliedrigkeit und Eleganz, die von außerordentlich ästhetischem Reiz ist. Die Ambivalenz von Gestalt und Gehalt verleiht ihm sein künstlerisches Gewicht. Das zeitgemäße, zugleich über Vergangenheit und unmittelbare Gegenwart hinausweisende visionäre Aufzeigen von Bedingungen menschlichen Lebens in unserer zivilisierten Gesellschaft erschließt sich dem Betrachter ebenso auf emotionaler wir auf geistiger Ebene. Von dem luftigen Gebilde geht eine Leichtigkeit aus, die verführt. Erst bei näherem Hinsehen offenbart sich die ganze Komplexität des Werkes, das sowohl erheitert als auch bestürzt, vergleichbar einer Komödie, die einen bitteren Kern in Anmut verkleidet hat.

Ursula Prinz

A lovely balance with strange controversy

For some time now, the Nikolai Church in Örebro has been working with the theme “seeing man” in various exhibitions in conjunction with Konstfrämjandet Bergslagen. Many of these exhibitions have shown places where people live, such as rooms, houses, cities, and so on. Artists have visited and then documented these places and situations in personal ways. So when Tea Mäkipää offered us the chance to show her work 1:1, previously staged in Kassel, Vienna, Miami Beach and other reputable cites, it felt as if it would be perfect to expand the cooperation on the “seeing man” theme. The reasoning behind this is that it exposes an apartment without walls, an apartment where different flows and conditions are necessary in order for it to be a functioning and viable space in which to live. Much of the invisible comes into view; electric wiring, water pipes, drains, toilets, etc.

In one of the wise phrases of Lao-tse, one can read that "walls make the house, but it is “the emptiness that makes it livable”. There is something very special about this installation, something that can be described in astonishment, like a poem that you’re drawn to ... but can’t quite grasp. And if you could grasp it, all the magic would suddenly be gone; all the wondrousness would disappear and simply become matters of the everyday, creating a dispute in our rational minds.

Sometimes it feels good to put logic aside and just be like children, to play and give objects other meanings and roles. In Tea Mäkipää’s installation 1:1 the very opposite almost occurs; we see what it is and we understand the context, but by putting our analysis to one side we have the possibility to enter into a world of imagination and wonder that many young visitors have underlined by coming into the office afterwards to report that the installation by the church is “really cool”.

The fact that this poetic, naked, slightly raw installation can make some visitors lyrical and yet upset some others is sure proof that Art still has power; it touches us to feel, to see and experience that little bit more, something beyond the mundane. Television, newspapers and the Internet can often be seen as channels where something that desecrates us humans happens every second. Accordingly, it’s wonderful when instead an Art exhibition shows us many things which can’t normally be seen in a house, in order to emphasize various aspects of all the invisible but amazing things that are necessary for us to have it as convenient as we do, especially as it does this from a playful perspective. Well, that’s how it becomes important to me, and becomes something I want to share with others; this you should see. It’s wonderful to meet artists like Tea Mäkipää retrieving "her mirror" and showing us aspects of the unseen that make our daily lives function so much better.

Visitors have been lyrical and full of wonder, while others have been annoyed and questioning. However, is that not precisely the purpose of Art? To question and illuminate various aspects of life or, as an artist on one occasion expressed, “Art's primary mission is to disrupt, to pull the rug out from under what has become obvious,” or, in other words, to give us a nudge which wakes us up and brings awareness of all the wonderful things that we have around us.

Lars Jonnson
Chief Curator OpenART